Hur arbetar Postkodlotteriet med spelansvar?
För Postkodlotteriet är det självklart att arbeta med spelansvar och erbjuda en trygg och säker lotteriupplevelse. Vi har en rad olika verktyg för spelansvar och vidtar åtgärder för kunder i lotteriet som behöver begränsa sitt deltagande. Att delta i Postkodlotteriet ska skapa glädje och bidra till något positivt.
- Åldersgräns: Vi tillämpar en strikt 18-årsgräns för att bli kund i lotteriet.
- Ingen bindningstid: Det är fritt att när som helst avsluta sin prenumeration.
- Ingen betalningsskyldighet: En kund kan aldrig bli betalningsskyldig i Postkodlotteriet – endast betalda lotter är med i dragningar. Det är inte möjligt att köpa lott på kredit.
- Maxgräns för lotter: En kund kan ha upp till 20 lotter per månad.
- Omsorgssamtal: Kunder med många lotter kontaktas personligen av våra specialutbildade kundservicemedarbetare som genomför så kallade omsorgssamtal.
- Självtest: På vår hemsida finns verktyg för att hjälpa kunder att utvärdera sitt spelande genom ett snabbt, kostnadsfritt och anonymt självtest.
- Lottavstängning: Kunder kan själva välja att ta en paus från lotteriet genom att enkelt stänga av sig via vår hemsida eller kontakta oss på 0771-22 55 22, helgfria vardagar kl. 08.00-18.00.
- Stöd till storvinnare: Storvinnare erbjuds kostnadsfri rådgivning inom ekonomi och juridik av extern part samt stöd av psykolog.
- Interna utbildningar: Alla medarbetare på Postkodlotteriet och berörda leverantörer genomgår löpande skräddarsydda spelansvarsutbildningar.
- Reklamspärr: Önskar man stoppa reklamutskick kan man enkelt spärra sin adress.
- Sper-medlemskap: Postkodlotteriet är medlem i branschorganisationen Sper och följer deras riktlinjer för spelansvar och marknadsföring.
Spelpaus
Postkodlotteriet omfattas inte av det nationella avstängningsregistret spelpaus.se så en eventuell avstängning där gäller därmed inte hos oss. Vi har därför utvecklat ett eget avstängningssystem för de kunder som behöver stöd att begränsa sitt deltagande. Du som är kund kan stänga av dig via vår Lottavstängning.
Stöd och rådgivning
Om du behöver stöd eller rådgivning relaterat till spel, finns stödorganisationer som Stödlinjen, Spelberoendes Riksförbund, Spelprevention.se och Spelinstitutet/Sustainable Interaction tillgängliga.